Skip to content

ספוילרים וטריגרים בקצרה

ספטמבר 12, 2012

מעצבן אותי, ממש, שאפשר "להרוס" כמעט כל ספר שנכתב בעשור האחרון בשתיים או שלוש שורות של ספוילר. זה בעיקר אומר לי שהספר שאני עומד לקרוא הוא מייגע, שאם השפה שלו לא עשירה ומעשירה ויש בה משחקי מילים באמת מפתיעים אז אני אשנא את הספר כמשעמם ומיגע, כי כל העלילה נכתבה בשורה אחת וכל השאר זה רק מלים שהוסיפו סביב אותה שורה כדי למכור ספר.
גם עלילה רקורסיבית שבה בכל כמה עמודים או שורות היא מתחילה בדיוק באותה צורה וכל מה שקורה בתוך המילים הוא הוספה של אלימות או תיאורים יותר בוטים לא מרשימה אותי.
יש תעלול וורד שמאפשר לכתוב כך עשרות עמודים בשעה, כותבים פסקה עלילתית ואז מכפילים אותה בהעתקה והדבקה ובכל העתקה מחליפים את התיאורים לקצת בוטים יותר ואת החפצים לקצת מפחידים יותר, המברשת (1) הופכת לעיתון (2), שהופך לספר (3) שהופך למקל  (4) שהופך לשוט (5), המשרד הופך לדירה, לחדר השינה, לחדר השינה הנסתר ולוילה באמצע המדבר, והנה יש לנו חמש פסקאות עם התגברות תחושת האלימות בהינד עפעף, נערבב שלוש או ארבע פסקאות מסוגים שונים ואם רוצים להתחכם אפשר לא לתת לדמויות שמות ולהוסיף אותם בסוף תהליך הכתיבה (אם נקרא להם *, +, =, &, וכו' נוכל להגיד לוורד להחליף אותם בסוף התהליך בהוראה אחת) והא לנו ספר טיסה.
ספר שסוחף אותי באמת הוא ספר שבכל פעם שאני הופך את הדף משהו מפתיע אותי, זו לא חייבת להיות תגלית מרעישה ומשנה את כל התפיסה סביב הספר, אבל משהו צריך להתרחש שמשפיע על המציאות בספר, אם במשך שני עמודים הדמות נתקעה באותו חדר כנראה ששליט המבוך לא בנה את המשחק שלו כמו שצריך ולא היו מספיק רמזים איך לצאת ממנו או שחסרות דמויות שחקן נחוצות לקידום העלילה.
אם לאורך עשרה עמודים הדמות שוכבת במיטה ומהרהרת במשמעות החיים כדאי מאד שזו לא תהיה לולאת מחשבות שאפשר לפתור עם פרח בשאלה "אוהב אותי לא אוהב אותי" אחרת הספר ישעמם אותי וזו מטלה קשה ממש כשאני קורא במהירות הגבוהה ביותר שלי של חמישה וחצי עמודים בדקה.
אז אם נראה לך שבשורה אחת אפשר לקלקל את חוויית הקריאה של הספר אני אשמח לשמוע את השורה הזו ולא ארגיש מחויב לקרוא אותו.
בסרטים הדבר שונה, במילא כל הסרט נמשך מספר שעות לכל היותר, סרט משעמם אפשר לזהות בעשרים דקות הראשונות בלי להשקיע בו מחשבה, אפשר לשים אותו ברקע ולעשות דברים אחרים, אז אם אפשר לתאר סרט בשורה אחת כך שלכל שאר העלילה לא תהיה משמעות זה יכול להצביע על האיכות שלו לשני הכיוונים.
אעבור רגע לנושא אחר לחלוטין שעדיין עוסק בספוילרים. אם עברו חמישה ימים מיציאת הפרק ועדיין לא ראית אותו, ולא היית במילואים בהודו או בקומה אני לא ארגיש  אשמה על הסטטוס המספיילר בפייסבוק ולא ארגיש חובה להסתיר אחרי האזהרה כי באמת שהסדרה כנראה לא עד כדי כך מרכזית בתרבות הדיון שלך כדי שספוילר של סטטוס על הקיר שלי ישנה משהו לגבי הפרק. אם עברו עשרה ימים אני גם לא מרגיש צורך  אפילו להזהיר כי ברצינות אם היית רוצה לדעת מה קורה בפרק כבר היית רואה אותו לפני שבוע.

טריגר הוא ביטוי, מצב, תופעה או מופע של משהו שעצם ההופעה שלו מעוררת תגובה, יש טריגרים חיוביים שמעודדים ומעצימים ושליליים שמדכאים. אזהרת טריגר בדרך כלל באה לפני טריגר מדכא ובגלל שהתופעה שהוא יוצר יכולה להיות חזקה ואין לנו שליטה ממשית על העוצמה שלה אם יש ספק בקשר לנוכחות הטריגר עדיף ליידע.
לכתוב "טריגר" בקבוצה מיודעת לפעמים מספיק, לפעמים עדיף לכתוב גם את הבסיס של הטריגר, "טריגרים לאלימות מינית" למשל מיידית יבהיר לכולנו שהרשומה הקרובה מכילה ביטויים של אלימות מהסוג הזה ואם לא מתאים לי לקרוא משהו כזה עכשיו אז אני אוכל להימנע מזה.
להגיד "אין לי שליטה על התגובות או הרגשות שהמילים שלי מעוררות בצד השני" זה נכון לוגית אבל אם תוספת של שלוש מילים לפני הרשומה יכלה לחסוך את אותם רגשות ואותן תחושות אז יש לי אחריות כלפי מי שיקראו את המילים שצרפתי ביחד.
לכנות אזהרת טריגר "ספוילר" מעצבן אותי, "לא רציתי לקלקל את חוויית הקריאה שגורמת לתחושה נוראית אז לא הזהרתי אותך"? באותה מידה אפשר לא להציב שלטים לפני מדרון כי ליפול לתהום זו חוויה של פעם בחיים. אז נכון שלא מתים מקריאה של מילים בוטות או קשות אבל זה בהחלט יכול להרוס את היום או להכניס לדיכאון ולקלקל תוכניות או גם וגם ועוד דברים שטריגרים עושים.

From → Uncategorized

להגיב

כתיבת תגובה

