Skip to content

רשימת הפריבלגיות הפמיניסטיות לגבר.

אוגוסט 27, 2012

 הרשימה כתובה בלשון זכר כי היא מדברת על רשימת הפריבלגיות לגבר הפמיניסט, אני בטוח שלנשים פמיניסטיות יש פריבלגיות מקבילות (לפי חוק אוזי אפילו שהוא נכתב על אפליה שלילית) ואם מישהי תרצה לכתוב אותן זה יהיה נפלא, אבל לא באלו עוסקת זו הרשומה.

קראתי רשימות פריבלגיות אחרות בעברית (הראשונה היתה רשימת הפריוולגיות הגבריות של שירי אייזנר) ובאנגלית ולמרות הטון השיפוטי בהן נראה כאילו להיות בעל אותן פריבלגיות יכול להיות רק טוב, אז למה בעצם להגדיר את עצמי כפמיניסט?

למה לוותר על אותן פריבלגיות?

לאט לאט בראש שלי הבנתי שמססמאות אני עובר לתפיסת עולם שונה. שאת אותו מצב חיים שהיה לי קודם מחליף מצב חיים חדש שגם לו יש יתרונות וגם הוא מקנה פריבלגיות מסויימות על פני אנשים שלא נמצאים במצב הזה. אלה לא פריבלגיות שמרוויחות כסף, או מבטיחות הצלחה מסחררת בכל תחומי החיים אבל אלה הדברים שהופכים את המאמץ לוותר על הפריבלגיות הישנות לכדאי עבורי.

יש מי שיחשבו שהדברים האלה מובנים מאליהם וברגע שהכרזתי על עצמי "פמיניסט" מיד כל הרשימה הזו הפכה להיות תקפה וזו טעות. נדרשה עבודה רבה וקשה כדי לממש את הפריווילגיות האלה. צריך הייתי קודם להגיע להבנה שהמצב הקודם, על כל הפריבלגיות שלו הוא בלתי נסבל, לא בלתי נסבל מתוך איזו נהנתנות יתר אלא בגלל שהקיום על גבם וגבן של אחרים ואחרות הפף בלתי נסבל בעיני. כמעט כל פריבלגיה גברית פטריארכאלית וכל פריבלגיה אשכנזית, או יהודית, או לבנה, או סיסג'נדרית, וגם הפריבלגיות המונו סקסואליות, כמעט כולן עומדות על רדיפה, אלימות ופחד, המון פחד.

אז הצעד הראשון היה להפסיק לפחד. כשהפסקתי לפחד יכלתי להפחית את מידת האלימות בחיים שלי וכשזו ירדה לא הייתי חייב לרדות באחרים ואחרות כדי לקדם את הדברים שחשובים לי.

כל הפריבלגיות הפמיניסטיות לגבר בעיני הן תלויות בצורה הדוקה עם הדרך שבה אני בוחר לחוות את העולם. בגלל שהן לא נובעות מפחד, אלימות ורדיפה הן מאפשרות ליצור מציאות חדשה שבה אפשר לקדם גם דיונים שלא מבוססים על שלושת הגורמים האלה.

ואחרי ההקדמה אלה הפריבלגיות שאני רואה, אחרי הרשימה הזו יש רשימה מקוצררת של דברים שאינם פריבלגיה עבור גברים שרוצים להיות פמיניסטיים.

  1. אני יכול לוותר על הפריבלגיות הישנות שלי בלי להתנצל או להרגיש רע בקשר לכך.
  2. אני לא חייב להרגיש שהגבריות שלי מוחלשת או מוטלת בספק בגלל כל דבר שאני עושה.
  3. אני לא חייב לפחד מנשים.
  4. אני יכול לדבר עם נשים על נושאים שמעניינים אותן בלי להסיט את השיחה לתחומי העניין שלי בלי להרגיש שהגבריות שלי מוחלשת או מוטלת בספק בגלל זה.
  5. אני לא חייב "לנצח" בכל ויכוח כדי להרגיש שהגבריות שלי לא מוחלשת או מוטלת בספק.
  6. אני לא חייב להגיד את המילה האחרונה בכל דיון או שיחה כדי להרגיש שהגבריות שלי לא מוחלשת או מוטלת בספק.
  7. אני יכול לעצור דיונים שמפריעים לי בגלל תוכן אלים או מיני או שניהם ביחד בלי להרגיש שהגבריות שלי מוחלשת או מוטלת בספק בגלל זה.
  8. אני יכול ללבוש איזה בגד שאני רוצה בלי להרגיש שהגבריות שלי מוחלשת או מוטלת בספק בגלל זה.
  9. אני יכול להנות מסביבה נטולת הטרדות ואפילו לעזור ליצור סביבה כזו במקום שאני נמצא בו בלי להרגיש שהגבריות שלי מוחלשת או מוטלת בספק בגלל זה.
  10. אני לא חייב לנתח כל מערכת יחסים ואינטראקציה אנושית בחיי לפי ייתכנות קיום יחסי מין בה.
  11. אני יכול להיות חבר של נשים גם בלי לרצות לשכב עם כל אחת מהן ולא חייב להתנצל על כך.
  12. אני יכול לדבר על מין ומיניות עם נשים וגברים בלי להיכנס לתחרות, בלי שהשיחה תתדרדר לבדיחות אלימות ובלי להקטין אותן או אותם לכדי אוסף איברי מין שבמקרה מחובר לזוג רגליים וראש.
  13. אני יכול לחיות בסביבה של נשים חזקות בלי להרגיש מאוים על ידי כל דבר שהן עושות.
  14. אני לא חייב לחשוב, לדבר ולבטא מין בכל דבר שאני עושה ברגע שאני נושם.
  15. אני יכול להקשיב או לקרוא דיון בין נשים בלי להגיב ובלי להרגיש שאני מושתק או שהפריבלגיות הגבריות שלי נרמסות.
  16. אני לא חייב לצחוק מבדיחה שמשפילה נשים או אוכלוסיות שונות מזו שלי רק כדי להשתייך לקבוצה שאני נמצא בה.

ורשימת הדברים שאינם פריבלגיה שנובעת מהיותי גבר פמיניסט אפילו שיש מי שהיו רוצים לחשוב שהם כן.

  1. אני לא יכול לספר בדיחה אלימה כלפי נשים ולצפות שיסלחו לי על כך בגלל שאני מודע לעצמי.
  2. אני לא יכול לתקוף נשים ברחוב או במרחב הרשת ולצפות שיסלחו לי בגלל שאני קורא לעצמי פמיניסט.
  3. אני לא יכול להניח שכל מילה שאני מביע תתקבל כאמת צרופה והדברים שלי לא יוטלו בספק רק בגלל שאני גבר ומדבר עם נשים
  4. אני לא יכול לדרוש מנשים להבין ולהכיל אותי עד שאני אפתח את המודעות הפמיניסטית שלי כי צריך את כולם ל"מאבק".
  5. אני לא יכול להחליט עבור נשים מהו פמיניזם ומה צריך להיות נושא הדיון.
  6. אני לא יכול להסיט את הדיון לרגשות הפגועים שלי אחרי שהבעתי דעה אלימה והועמדתי על טעותי.
  7. אני לא יכול להתנצל מראש ואז לעשות את הדבר שהתנצלתי עליו.
  8. אני לא יכול לבטל דיון שלם בגלל או באמצעות רטוריקה קלוקלת ולצפות שיקבלו את דעתי ללא עוררין.
  9. אני לא יכול לשעתק את הפטריארכיה למרחב הפמיניסטי ולהמשיך לקרוא לעצמי פמיניסט.

ישנם עוד סעיפים רבים לשתי הרשימות ואני בטח אוסיף עוד בהמשך כשאני אדע להבחין בהם או כשהם יהיו משמעותיים עבורי ואני בטח אערוך את הרשומה הזו שוב ושוב עד שאני אשתגע.

יום שמח.

From → Uncategorized

16 תגובות
  1. שאולי permalink

    איזה גייז…

    • אני רק שאלה, או שתיים.
      למה אתה חושב שלהיות גייז זה משהו שלילי?
      איך בדיוק גבר שמדבר עם נשים מוגדר אצלך כגיי. עד כמה אתה מרחיב את המושג הזה לכל דבר שאתה לא מצליח להבין?

    • אנונימי permalink

      חחח שאולי עשית לי את הפוסט

  2. כמו כן: אני יכול.ה להטיל ספק בגבריות שלי ואז לדקור אותה למוות.

  3. שאולי permalink

    האמירה של גייז נעשתה בלשון שגיא נאור (וכל הכבוד על אישור התגובה).
    אבל העמדה שלי היא שגברים ונשים לא צריכים לדבר ביניהם. הדבר היחיד שמחבר גברים לנשים זה נושא המין. אם נושא המין לא היה קיים בדינמיקה הבין מגדרית אף גבר לא
    צריך נשים. לא לדבר איתן, לא להבין אותן, לא ללכת איתן לקניות ולא לנסות להתחיל איתן במונית. כל גבר היה מעדיף להסתובב עם גברים ורק עם גברים כל הזמן אם לא היה "עבד" לאותו איבר קטן. ולכן הומו אינה קללה. בניכוי נושא המין כל הגברים הם "הומואים".

    • אני לא מסכים איתך, אבל אם לא אתן מקום לדעה שלך אז גם לדעה שלי אין משמעות בעיני

      אני חושב שגם בלי מין לנשים יש מה להגיד, יש להן משמעות בעולם מעבר להיותן שותפות לפעולת הרבייה של גברים.

      למיטב הבנתי גם הומואים נהנים ממין, אבל עדיין יכולים לנהל מערכות יחסים שאינן על בסיס מין בלבד עם גברים אחרים.

      צריך בעיני היא מילה מאד חזקה, אני רוצה לקיים שיחות עם נשים וטוב לי שאני לא מרגיש שהגבריות שלי מאוימת מזה. כמו שהגבריות שלי לא מאוימת מהאמירה שלך לגבי גייז או כל אמירה אחרת, אם היתה בה ביקורת משמעותית הייתי יכול לשקול אותה, אבל הצהרה כמו זו לא ממש אפשרה לי לענות מעבר לאישור התגובה והטלת ביקורת עליה.

    • נדב פרץ-וייסוידובסקי permalink

      מעבר לעובדה שאני לא מסכים, אני חושב שאתה כל-כך מפסיד.
      תן לי לגלות לך סוד, שמופיע שם ברשימה בכמה קטגוריות אבל הוא, מבחינתי, הפריבילגיה הכי גדולה של להיות גבר פמיניסט:
      נשים הן אחלה. באמת. גם כשאין בקשר שום דבר מיני. הן לא יותר אחלה מגברים, אבל הן לא פחות אחלה. יש נשים חכמות, מצחיקות, מעניינות, כיפיות, בדיוק כמו שיש גברים חכמים, מצחיקים, מעניינים וכיפיים (וכן, יש גם נשים טפשות, משעממות ומבאסות בדיוק כמו שיש גברים כאלה).
      כשאתה מחליט שאין לך שום סיבה לקיים קשר לא-מיני עם נשים, אתה מקצץ את אוכלוסיית האנשים הכיפיים והמעניינים לחצי. אתה האדם העיקרי שמפסיד מזה.

  4. שאולי, יש שני סוגים של גברים – אלה שזכו ליהנות מידידות של נשים, ואלה עם הפחות מזל…

  5. נקודה אחת, שמסמלת אולי את יחסי לפוסט הזה בכללותו :
    מהיכן המניעה לחוש משיכה מינית לידידה שלך ? מדוע זה נחשב בעיניך
    רע ? האם אינך יכול להסתדר ולא להיכנע למשיכה הזו ? לדעתי, היא מוסיפה עומק
    ליחסים בין גברים ונשים. היא לא חייבת להיות ממומשת ומן הסתם – לרוב נשארת לא.
    אבל לדכא את המשיכה הטבעית מאפיין את הגישה הזו, של הכפפת חלק מתכונותיך
    הגבריות (משיכה לנשים נאות, לדוגמא) לסוג מסוים של דוקטורינה (פמניזם, במקרה זה).

    • אני מרגיש שפספסת חלק מהרעיון במה שכתבתי, זה לא שאני מתנגד לדברים או נמנע מהם, זה שאין לי יותר את המחויבות החברתית להרגיש אותם, רק אותם וכל הזמן אותם דברים.

      אתה מדבר על דיכוי המשיכה הטבעית, אבל לדעתי בין שנינו אתה המדוכא בגלל שאתה מחויב לחברה לראות בנשים כל הזמן מקור למין בעוד שאני יכול להנות מחברתן בלי המגבלה הזו.

      • ((-:
        זה בערך כמו שהפאקיר ההינדי יאמר שיש לו הפריווילגיה שלא לאכול, לעומתי, שמחפש אוכל
        כל הזמן. אז לא – הוא עובד קשה מאד על "לא לאכול" .
        לא הכל הוא מבנים חברתיים הניתנים לזניחה על ידי החלטה והאשליה העצמית כאילו הם
        כאלו כשמה כן היא – אשליה עצמית.
        מה שלמעשה אתה עושה (או מנסה לעשות), הוא זניחה או דיכוי של מאפיינים גבריים עמוקים
        שאתה חש – בצדק – שמגבילים אותך, במקום להכיר בהם ולהתמודד עימם ולהוציא מהם את המיטב.

      • אבל הנרי אני אומר לך שהתפריט שלי דווקא רחב יותר מזה שלך, אתה בוחר לאכול את אותם דברים בגלל שהם ה"נכונים" עבורך מבחינה חברתית, ואילו אני לא מחוייב עוד לאותה "נכונות" של הדברים שאני עושה, המגבלות שאני לוקח על עצמי הן אלה שאני מסכים איתן, לא כאלה שנכפו עלי בשם סדר חברתי אלים.

        אתה מדבר על אשליה, אבל האשליה פה היא שלך, אתה משלה את עצמך שאם רק תנהג לפי הכללים הכל יהיה בסדר ואתה תהיה מאושר (האם אתה מאושר?), אתה מדבר על דיכוי המאפיינים הגבריים שלי וטועה, מבחינתי דווקא כשאני מפסיק להלחם כדי להוכיח את הגבריות שלי אז יש מקום לגבריות חדשה שהיא בעיני נכונה יותר.

        אני מסכים איתך לגבי ההזנחה של הפריוולגיות האלה ואני מסכים איתך שזו עבודה קשה, גם כתבתי את זה בפתיחה של הרשומה והמחיר הוא באמת לא פשוט והוא מתרחב אבל בשביל החופש לבחור את המציאות שאני רוצה לחיות בה אני מוכן לשלם גם מחיר גבוה הרבה יותר ממה ששילמתי עד עכשיו וכנראה שזה ידרש ממני בקרוב כך שימים יגידו כמה רחוק אני מוכן ויכול ללכת.

      • בסדר, נאמר שהתפריט שלך רחב יותר.
        איך מתבצעת הבחירה ? כלומר, האם יש ידידות שאתה בוחר כן להימשך אליהן
        מינית ויש כאלו שלא ? על סמך מה אתה בוחר ? או שמבחינתך, ידידה היא מחוץ לתחום
        מבחינת משיכה מינית ?

      • למה כל מערכת יחסים חייבת להיות מתוייגת כ"מינית" ו"לא מינית"? זו בעיני דיכוטומיה פשוטה מדי, מה אם הייתי אומר לך שאתה לא חייב לבחור? שיש לך ברירה אחרת. שמותר לשנות את דעתך?

        אני חושב שחלק גדול מהבעיות המובנות במערכות יחסים נובע מזה שמלמדים אותנו לתייג ולהגיד מה לא ואז מצמצמים את הברירות שלנו למערכות דו ערכיות, כשאין מקום למגוון גם אין מקום לבחירה והכפייה הופכת למצב יותר ויותר "טבעי", לבחור כל הזמן לפי שלילה אומר כל הזמן לחפש פגמים כיוון שזו מערכת הבחירה היחידה שאנחנו מכירים, תיוג ושלילה.

Trackbacks & Pingbacks

  1. פמיניזם חינוכי « האחות הגדולה
  2. לא שומעים! » אלו הם פריבילגיותיך

להשאיר תגובה

