Skip to content

עשיה פרק 1, מניעים

נובמבר 9, 2011

שלושה דברים מניעים עשיה ולהם יש נגזרות מתכנסות אינסופיות.

רצון, צורך ותסכול, כשכל מניע גורם לעשייה מסוג אחר כדאי לסקור אותם לפרטים לפני שנמשיך לדון בעשייה עצמה.

רצון מביא בדרך כלל לעשייה בטווחים מאד קצרים, הוא עולה כתוצאה ממפעיל ייחודי, בדרך כלל גירוי רגשי שכאשר הוא פוחת גם העשייה מתמעטת.

צורך מביא בדרך כלל לעשייה בטווחים בינוניים, הוא עולה כתוצאה ממפעיל מתמשך, בדרך כלל חברתי וברגע שהוא מושג העשיה נפסקת.

תסכול מביא לעשייה מתמשכת, הוא עולה כתוצאה ממפעילים משתנים ומצטברים שגורמים לשינויים תכופים בהתנהגות ובקלט הסביבתי והגירוי שמוביל לעשיה הזו יכול להיות רגשי, חברתי, אישי או אקראי לחלוטין.

כאשר רוצים למכור לנו מוצר לצריכה מיידית כמו מזון מסויים או סבון מנסים ליצור אצלנו תחושה של רצון, גורמים לנו להתרגשות מסויימת, בדרך כלל בעזרת שימוש בכלים מיניים או חברתיים מיידיים תוך הבנה שהמוצר נמצא בהישג יד אם רק נכנס למכולת, כאשר רוצים למכור לנו אורח חיים, או תהליך מתמשך יפנו למניעים צורכיים, ישתמשו בסוכנים חברתיים כדי לשכנע אותנו שזו הדרך שבה אנחנו רוצים לראות את עצמנו בעולם וגורמים לנו להצטרף למועדון הלקוחות, בין אם זה טלפון סלולרי, מכון כושר או חברות במועדון לקוחות, במעמד מכירת המוצרים משתמשים שוב בכלים ליצירת עשייה רצונית, אבל כדי להבטיח שמעמד המכירה יהיה יעיל מביאים אליו אנשים שכבר "צריכים" אבל לא יודעים מה הם "רוצים", כלומר איזה מוצר מדוייק מתאים להם.

המטרה של כל בעל עסק בעולם היא שתקנה אצלו ורק אצלו ממניעים תסכוליים, לכן כאשר מדברים על "תחרות" למעשה מדברים על הורדת מחירים או שיפור בתנאי השירות, כיוון שתסכול יוצר עשייה מתמשכת אם ניתן ליצור מונופול סביב אותו התסכול הרי שאפשר בקלות לעשות תהליכי בקרה והתנייה חברתית דרך המוצר, למשל חברת החשמל שמנהלת אצלנו תחושת פחד מתמיד מפני הורדת המתג ובכך מצליחה לשמר את המונופול שלה על אספקת החשמל ולהנציח את השליטה שלה על המתג.

כשפונים לעשייה, מכל סוג שהוא צריך להבין את המניע שלנו ושל העושים איתנו, כדי לדעת לתכנן את המטרות בצורה שבה הן יתאמו לעושים ולא לעשייה, כלומר, אם אני רוצה לעשות אני אקח מטרות קצרות מועד, אם אני צריך לעשות אני אקח מטרות שמועד הפרעון שלהן הוא עד שנתיים, אבל אם אני מתוסכל לעשייה אני אקח על עצמי מטרות שמועד הפרעון שלהן בלתי מוגבל, אני אדע לצרף לעשייה שלי אנשים נוספים, תוך כדי עשייה אני אבנה מטרות ביניים שיאפשרו לאנשים שבאים ממניעים שונים להצטרך לעשייה שלי ולממש את המניעים שלהם.

הבנת המניעים לעשייה מאפשרת מתאם גבוה יותר של ציפיות ומטרות ובכך גם מפחיתה חיכוכים בתוך התהליך.

את הבלוג הזה למשל אני כותב מרצון, ולכן העדכון שלו הוא אקראי למרות שבדרך כלל אני כותב מתסכול, המעבר מכתיבה לפרסום יכול לקחת לי שנים.

מודעות פרסומת

From → Uncategorized

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: