Skip to content

הונאת הכיכרות

נובמבר 2, 2011

בכל פעם שאני רואה כיכר שנבנית במקום שבו אין שום סיבה שתיבנה כיכר אני נזכר בכך שזו ההונאה העירונית שבאמת הצלחתי להבין איך היא עובדת, מאז למדתי על עוד עשרות שיטות להונות את הממשלה, כלומר את הציבור, כלומר אותי.

הונאת הכיכרות עובדת כך, לכל עירייה או מועצה אזורית יש תקציב לבניית תשתיות, כדי להיבחר לעירייה צריך הרבה כסף, אי אפשר לגנוב כסף מהעירייה כדי לממן מסע בחירות פרטי אז עושים העברת כספים מהצד, משלמים לקבלן שיבנה 5 כיכרות במחיר מופקע, את ההפקעה במחיר הוא מעביר לראש העירייה בצורת תרומה לאגודה כלשהי שפותרת אותו ממס, האגודה בתורה מסייעת בקמפיין הבחירות של ראש העיר, וכשראש העיר נבחר שוב הוא יכול לבנות עוד כמה כיכרות.

כאמור זו רק אחת מכמה הונאות עירוניות דומות אבל זו שהכי מכאיבה לי, בעיקר כי היא פוגעת באנשים שאני מאד מעריך היא הונאת קבוצות הרכישה, העברת הכספים בקצה נעשית באותה צורה ואין סיבה לחזור על אותן מילים, אבל איך היא עובדת זה פלא של ממש, חברות קבלניות מסוימות עמדו על סף קריסה, במקום לתת להן הלוואה שלעולם לא תוחזר לממשלה הוחלט לעשות מחטף מתוחכם, העבירו תקנה שמאפשרת רכישת קרקעות לפני שניתנו אישורי הסבה על ידי אנשים פרטיים, החברות הקבלניות רכשו את הקרקעות בלי להתעסק בכלל בנושא ההסבה, ואז "מכרו" אותן כאילו הן עומדות בפני הסבה במחיר של פי 10 ממחיר הרכישה המקורי לכ-30 אנשים, נניח שדונם קרקע חקלאית עולה 100 שקלים (יותר אבל נעבוד עם מספרים פשוטים), אני אמכור קרקע שעומדת בפני הסבה ב-1000 שקלים, לפי 30 דירות, וכך על השקעה של 100 שקלים קיבלתי 30,000 שקלים, רווח נאה לכל הדעות, אבל את הכסף הזה אם אני אתחיל מיד בבניה כמו שהבטחתי אני למעשה אחזיר לאותם אנשים שרכשו ממני.

לכן אני אגרור את הבניה על ידי חוסר יעילות, צריך אישורי הסבה, זה לוקח כמה שנים, ואם אני אגיש את הבקשה רק בעוד חמש שנים אז יש לי בערך עשר שנים ליהנות מהלוואה ללא ריבית, בזמן כלשהו הרוכשים יתחילו לכעוס ולהוציא צווי בית משפט, אני אתעלם מהם ואתן להם למכור את הקרקע לאנשים אחרים או לי, אם הם מוכרים לאנשים אחרים אשרינו הרי בסך הכל הועברה ההלוואה מנושה אחד לאחר שעדיין לא התחיל להתעצבן עלינו, אם נמכרה לנו, עוד יותר טוב, נוכל למכור אותה שוב למישהו אחר במחיר אפילו גבוה יותר, או לחילופין אם יש לנו את כל או רוב גדול של האדמות בסביבה נוכל לבנות שכונת וילות (מיעוט בעלי הקרקעות שנשארו כמובן יסכימו לגור בדופלקס צמוד קרקע במקום בבניין דירות), שעלות ההקמה שלה היא כחמישית מעלות ההקמה של שכונת מגורים ועלות המכירה שלה היא בערך פי עשר, וכך נרוויח פי 200 מאותה הלוואה ראשונית שאפשרה לנו לצאת מהבעיה שהכנסנו את עצמנו אליה לפני כמה שנים.

קריסת חברת חפציבה קרתה כאשר המנכ"ל שלה הפסיק לשחק את המשחק, הם גילו שמחירי חומרי הגלם עולים פי כמה וכמה יותר מהרווח המשוער שלהם מאותה הלוואה חסרת ריבית והכריזו על פשיטת רגל במקום ללכת לחפש את הפראירים החדשים שיממנו את הפרויקטים שהם כבר מחויבים עליהם, זה לא הניהול, זו השיטה, אם כל האנשים שמשויכים היום לקבוצות רכישה ילכו לעיריות שלהם וידרשו את האישורים לבניית יחידות הדיור שלהם לא יישאר קבלן אחד ויחיד מחוץ לכלא.

From → Uncategorized

להגיב

להשאיר תגובה

